SLABA PREBAVA IN SLABO ZDRAVJE ČREVESJA STA ZAGOTOVO UNIČEVALCA NAŠEGA ZDRAVJA

Iz svojih izkušenj vam lahko povem,  da to 100 % drži. K sreči obstajajo načini, kako lahko to popravite, preden postanejo težave resne. Ključno vlogo pri procesu zdravljenja igrajo vnetni procesi v telesu. Ti v telesu delujejo kot požar, ki ga ne vidite. Ko postane kroničen, pa je eden glavnih krivcev za nastanek večine težav v našem telesu. Vpliva tako na naše sklepe, tkiva in delovanje krvnega obtoka.

Razlikujem akutno in kronično vnetje. Pri akutnem, telo v vaš imunski sistem pošlje bele krvničke, ki zavarujejo območje poškodbe. Telo se na tak način poizkuša pozdraviti in to je dobro. Kronično vnetje pa pomeni, da požar ne pojenja in kronično vztraja. Bele krvničke v takem primeru začno napadati zdravo tkivo in bližnje organe. Posledica, je aktivacija avtoimunih in drugi bolezni.

 

KAKO VESTE, DA JE VAŠE TELO POD VNETNIM PROCESOM?
  1. Imate okoli pasu »rezervno pnevmatiko«? Potem ste pod vnetnim procesom in vaše maščobne celice v trebuhu, napihujejo vnetne kemikalije. Več je telesne maščobe, več možnosti za vnetja obstaja.
  2. Imate visoko raven glukoze v krvi? To je zagotovilo, da ste pod kronično vnetnim procesom. Visok krvni sladkor poveča število vnetnih celic, imenovanih citokinov, ki krožijo v krvi.
  3. Imate prebavne težave, kot so plini, driska, napihnjenost ali zaprtje? Te običajno izhajajo iz bolnega, vnetnega črevesja, ki je vodilni vzrok vnetnih procesov v telesu.
  4. Ste ves čas utrujeni? Vnetne celice so bolne celice in ne morejo proizvesti energije, ki jo potrebujete za osvežitev in oživitev.
  5. Imate težave s kožo, kot sta ekcem ali psoriaza (luskavica) – ali je vaša koža rdeča in flekasta? Slaba koža je lahko zunanji znak notranjega požara.
  6. Imate alergije? Če ste eden tistih ljudi, ki se vedno borijo z vodnimi očmi in s smrkavim nosom, ste lahko kronično vnetljivi.
  7. Je vaš obraz nenavadno otečen in mehek? Ali imate zatekle podočnjake? To so klasični znaki notranjega vnetja.
  8. Imate bolezen dlesni? To je lahko še en zunanji vidik notranjega vnetja.
  9. Ste depresivni, anksiozni ali trpite zaradi “možganske megle” oz. slabega delovanja možganov? Vnetje lahko vpliva na vašo kemijo možganov, kar povzroča spremembe v tem, kako mislite in se počutite.
  10. Če ste moški, ali imate erektilno disfunkcijo ali ED? Kronično vnetje je glavni vzrok za to težavo.

Ali je vaše telo pod kroničnim vnetjem, lahko preverite tudi s pomočjo krvnega testa. Zdravnik vam bo preveril vrednosti S-CRP (C-reactive protein). Gre za beljakovino, ki jo izločajo jetra in natančneje pokazuje če so v telesu aktivna vnetja.

V rednosti med 1 do 5 mg/L kažejo na zdravo telo (optimalno 0 do 1 mg/L) z malim vnetjem. Vrednosti nad 5 mg/L v daljšem časovnem obdobju pa je potrebno jemati resno in v svojem načinu življenja nekaj spremeniti. Seveda je S-CRP je povečan tudi ob bakterijski (nad 40 mg/L z sočasnim dvigom levkocitiv)  in virusni okužbi (pod 40 mg/L  in malo limfocitov). Te vrednosti po zdravljenju padejo.

 

ZDRAVO ČREVESJE JE POMEMBNO!

60-80 % vašega imunskega sistema se nahaja v črevesnem traktu in je na nekaterih mestih ločen od vaše vsebine črevesja z oblogo, ki ima debelino ene celice. Če ta obloga postane prepustna (prepustno črevesje), lahko delci hrane drsijo v krvni obtok. Ko se to zgodi, vaše telo napade te delce s protitelesi in proizvaja kemikalije, imenovane citokini, ki zvišujejo vaše ravni kroničnega vnetja in povzročajo avtoimune in druge bolezni. Črevesje imenujemo tudi drugi možgani.

Konsistentne ravni kroničnega vnetja v črevesnem traktu, lahko vplivajo celo na možgane, saj so možgani in prebavni sistem neposredno povezani preko vagalnega živca. To je živec, ki možganom posreduje občutke »šestega čuta« in vpliva na razpoloženje. 90 % živčnih prenašalcev, kemičnih snovi, ki so odgovorne za razpoloženje (tudi serotonin – hormon sreče) tvori prav črevesje. Naj tukaj navedem, da ga lahko vagalni živec aktivirate že z globokim dihanjem, meditacijo in jogo.

Vnetje v črevesju, lahko zavira hipotalamično in hipofizno funkcijo (možganski funkciji), proizvodnjo rastnega hormona, stimulirajočega hormona za ščitnico in vrsto drugih hormonov, ki so bistvenega pomena za zdravo delovanje organizma.

 

ZAKAJ UREDITI PREBAVO?

Slaba prebava bo s časom pustila sledi. Mogoče ne boste zboleli danes ali jutri, lahko traja leta, a nekaj je zagotovo, nezdravljena kronična vnetja vas bodo dohitela. Če zaznavate več zgoraj naštetih simptomov, je skrajni čas da nekaj ukrenete!

 

KAKO SI LAHKO POMAGATE IN ODSTRANITE TEŽAVO?

V funkcionalni medicini se uporablja pristop: ODSTRANITI, NASELITI IN POPRAVITI.

ODSTRANITI

Ugotovite, katera hrana vam povzroča težave. Uporabite izločevalno dieto. Vsaj 14 dni izločite hrano, ki lahko povzroča vnetje (mlečni proizvodi, soja, gluten, sladkor, arašidi, med, koruza, če je gensko pridelana, jajca) in jih postopoma ponovno vnašajte v svoj jedilnik, ter opazujte svoj odziv na hrano. Sem sodijo tudi snovi, ki dražijo želodec in črevesje (alkohol, kofein ..)

Vnetja lahko povzročajo tudi okužbe s paraziti, glivicami in bakterijami. Opravite ustrezne preglede in poskrbite, da se povzročitelja okužbe odstrani.

NASELITI

Ponovna vzpostavitev ravnovesja dobrih koristnih bakterij v vaše črevesje je ključnega pomena. To boste dosegli s probiotičnimi prehranskimi dodatki, ki vsebujejo koristne bakterije iz vrst Lactobacilli in Bifidobakterij, ter prebiotične oligosaharide. Uživajte tudi topne vlaknine in fermintirano hrano.

POPRAVITI

Po odstranitvi motečega in vzpostavitvi prave prehrane, boste vašemu črevesju omogočili popravljanje. Za pospešitev tega procesa, lahko vaši hrani dodajate tudi: aminokisline, antioksidante, cink, omega 3 olja, kurkumo, vitamine C, E in D, ter aloje vero. Veliko dobrega boste za črevesje naredili tudi, če boste zjutraj na tešče, v kozarec mlačne vode dodali indijski trpotec in ga spili preden se napije vode.

KAKO ČREVESJU POMAGATI PREBAVITI HRANO?

1. ZA LAŽJO PREBAVO PRAVILNO PRIPRAVITE ZELENJAVO, OREŠČKE IN ZRNA
Čisto možno je, da imate težave pri prebavljanju le teh. S pravilno pripravo, lahko naredite veliko razliko in omogočite njihovo lažjo prebavo.

ZELENJAVA
Kadar gre za zelenjavo, je pomembno, da pred zaužitjem le te, njeno steno zmehčate in nalomite, oz. narežete. Listnato zelenjavo in brokoli narežite na kocke ali potlačite in po kuhanju pustite stati 10 min. Ko so rastline poškodovane, sproščajo polifenole, ki preprečujejo nadaljnje poškodbe njihovih tkiv. So njihov imunski sistem. Rastlina skozi ta proces sprosti encime, ki pomagajo razbiti celično steno rastline in njeno razgradnjo, zaradi česar postane lažje prebavljiva in bolje hranljiva. Zelenjavo kuhajte na pari, da ohranite njene vitamine.

Če so vaše težave s črevesjem hujše, izbirajte zelenjavo, ki vsebuje veliko topnih vlaknin in malo netopnih vlaken : korenje, zimska in poletna buča, škrobno gomolj, različno peso, repo, pastinak, juka.

ZRNJE
Zrnja so lahko izredno hranljiva in koristna, a je važno, da so pravilno pripravljena. Zrnja dobijo svoji največjo moč, če so kaljena. Poveča se njihova prebavljivost, vsebnost vitaminov in mineralov, ter zmanjša vsebnost fitične kisline. Slednja preprečuje absorpcijo določenih mineralov, saj se zaradi njune afinitete (sorodnosti) veže nanje in tvori soli – fitate, ki se v našem telesu slabo absorbirajo. Lahko kupite že kaljena zrnja ali pa jih namočite za 24 ur in jih nato pustite kaliti še 2-3 dni. Po treh dneh kaljenja se je namreč razgradi tudi do 75%.

OREŠČKI
Oreščki, zlasti Brazilski, sodijo med najbolj hranljivo hrano, a so žal tudi najmanj prebavljivi. To lahko izboljšate tako, da jih pred jedjo 24 ur namakate in nato osušite. Ko se posušijo jih dajte v hladilnik, da ne postanejo plesnivi.

 

2. HRANO DOBRO PREŽVEČITE
Ste vedeli, da se sam proces razkrajanja hrane začne že v ustih? V ustih imamo devet žlez slinavk, ki hrano navlažijo in spremenijo v kašasto zmes. Slina vsebuje prebavne encime, ki delujejo kot pospeševalci kemijskih reakcij v telesu. 90 % vsega prebavnega dela naredite že s tem, da hrano dobro prežvečite!

Če prebavnih encimov ni v zadostnih količinah, je naša prebava slaba in nemalokrat nas pestijo razne prebavne bolezni. Večji delci hrane pomenijo večjo verjetnost, da bodo ti povzročali škodo v črevesju in privedli celo do propustnega črevesja. Encime lahko določeno obdobje jeste kot doplnilo k vaši prehrani in s tem pomagate črevesju, da lažje prebavi hrano. Naj bodo naravni ne sintetično pridelani. Vseeno pa poskrbite zato, da odpravite vzroke nastalih težav in tako vzpostavite svoj naraven proces delovanja encimov.

 

3. NAMESTO ANTACIDOV UPORABITE JABOLČNI KIS
Antacidi zavirajo absorpcijo proteinov in drugih hranljivih snovi, z nevtraliziranjem želodčne kisline, pa zavirajo tudi absorpcijo kalcija. To lahko privede do ledvičnih kamnov. Če trpite zaradi premalo želodčne kisline, dodajte žlico jabolčnega kisa v kozarec vode 15 min pred obrokom.

 

4. JEJTE ODPOREN ŠKROB
Poleg povečanja občutljivosti na inzulin in povečanja sposobnosti za izgorevanje maščob, lahko odporni škrob pripomore k zdravljenju in zaščiti vaše črevesne flore. Ta beljakovina pomaga uravnavati vnetne ravni telesa in lahko zmanjša verjetnost kolorektalnega raka in bolezni črevesja.

Odporen škrob je tudi prebiotični vir hrane za prijazne bakterije. To jim omogoča, da se v večjem številu naselijo v vašem črevesnem traktu. Bakterije, ki se hranijo na odpornem škrobu, sproščajo maščobne kisline, vključno z butiratom, ki pomaga zdraviti črevesno floro in zmanjšati vnetje črevesja.

Dober vir odpornega škroba sta krompirja in riža, ki sta bila kuhani in nato ohlajena! Če ogljikove hidrate ne prebavljate vredu, dodajte četrtino čajne žličke mletega krompirjevega škroba v kozarec vode in ga spite pred jedjo. To je odličen vir odpornega škroba. Bodite previdni, da ne presegate tega odmerka na začetku, ker jemanje preveč odpornega škroba naenkrat lahko privede do hudih hlapov!

 

5. UŽIVAJTE FERMENTIRANA ŽIVILA IN PIJAČO
Vključitev fermentiranih živil v vašo prehrano je ob hranjenju prijaznih bakterij z odpornim škrobom in probiotiki, eden najboljših načinov za obnovo črevesja.

Za zdravje, razstrupljanje in dvig odpornosti najpomembnejši mlečnokislinsko fermentirani pripravki so zelnica, repnica in podobne tekočine, ki nastanejo med kisanjem zelenjave, kisla sojina in konopljina »sirotka«, kisli krušni napitek, kombuča, kislo zelje, kefir, kisla sirotka in kisava. Slednja sploh slovi po razstrupljevalni moči in spodbudnem učinkovanju na imunski sistem. Lahko jih pripravite sami ali pa kupite v trgovini.

 

6. PITE ZELIŠČNE IN KONOPLJINE ČAJE
Dnevno popite 3 do 5 različnih zeliščnih čajev. Meni odgovarjajo najbolje BIO zeliščni čaji posebej za črevesje in želodec, ki jih kupim v Hoferu, ter konopljin čaj iz DM-a. O konoplji na tem mestu ne bom pisala, (če želite informacije me lahko kontaktirate na manja@optimum-sport.si) vam pa lahko iskreno povem, da mi je pri zdravljenju svojega črevesja zelo pomagala.

 

Želim vam zdravo črevesno floro in čudovito prebavo.

Iz mojega v vaše srce.

 

Manja Zupančič Simonič
Certificiran svetovalec za športno prehrano ISSA
Kondicijski in osebni trener

 

Reference:

  • T Diemer-D Hales, W Weidner. “Immune-endocrine Interactions and Leydig Cell Function: the Role Of Cytokines.”
  • A Gummesson; L Carlsson; L Storlien; F Bäckhed-P; LundinL; Löfgren K; Stenlöf Y; Lam B Fagerberg; B Carlsson. “Intestinal Permeability Is Associated with Visceral Adiposity in Healthy Women.”
  • Madelyn Houser, Malú Tansey . “The Gut-brain Axis: Is Intestinal Inflammation a Silent Driver Of Parkinson’s Disease Pathogenesis?”
  • Neuman, et al. “Microbial Endocrinology: the Interplay Between the Microbiota and the Endocrine System.” Fems Microbiology Reviews, Oxford Academic.
  • E Untersmayr, et al. “Antacid Medication Inhibits Digestion Of Dietary Proteins and Causes Food Allergy: a Fish Allergy Model in Balb/c Mice.”
  • S Krasinski, et al. “Fundic Atrophic Gastritis in an Elderly Population. Effect on Hemoglobin and Several Serum Nutritional Indicators.”
  • X Ma-P, et al. “Butyrate Promotes the Recovering Of Intestinal Wound Healing Through Its Positive Effect on the Tight Junctions.”